پوسیدگی دندان و حفره ها چیست؟

اکثر ما می دانیم که قند برای دندان های ما بد است. در حالی که این درست است ، در واقع چیزی بیش از بیشتر از قند است.  بیشتر اشکال کربوهیدرات در رژیم غذایی شما (قندها ، نشاسته ها و کربوهیدرات های پیچیده) می توانند باعث ایجاد حفره شوند. در حقیقت ، اگر شما به هیچ وجه کربوهیدرات نخورید ، حفره ای ایجاد نمی شود!

 

این امر به این دلیل است که انواع خاصی از باکتری های موجود در دندان های ما کربوهیدرات هایی که می خوریم را گرفته و آنها را به اسید تبدیل می کنند. این اسید سطح دندان را نرم می کند (باعث پوسیدگی می شود) تا یک سوراخ یا حفره ایجاد شود.

مهم است که توجه داشته باشید که کربو هیدرات‌ها بسیار برای بدن مناسب هستند. با این حال، شما باید بر روی دفعات و یا تعداد دفعاتی که آن‌ها را می‌خورید، نظارت کنید. هر چه بیشتر کربوهیدرات بخورید، ریسک حفره‌ها بیشتر می‌شود. مقدار کلی کربوهیدرات اهمیت چندانی ندارد.

برای مثال، این برای دندان شما بدتر است!

  1. در مدت 10 دقیقه 1 عدد آب نبات میل کنید
  2. در طول یک ساعت ، به ارامی آب نبات میل کنید

در این مثال، گاز زدن در طول یک ساعت بسیار بدتر است، چون شما مدت بیشتری در معرض کربوهیدرات و اسید قرار دارید. میان وعده در طول روز به معنای قرار گرفتن دندان در معرض اسید در طول روز است.

 

علوم و علوم زیستی

برای اینکه کمی عمیق تر برویم ، بگذارید برخی از اصول اولیه را بدانیم. قدرت یک اسید با pH اندازه گیری می شود. pH 0 قوی ترین اسید مثبت است. pH 7 خنثی است یا اصلاً اسیدی نیست (مثل آب خالص ).

پس از خوردن، بزاق ما به تمیز کردن سطوح دندان، خنثی کردن اسید و اضافه کردن کلسیم به سطوح برای تقویت آن‌ها کمک می‌کند. این فرآیند ریکاوری بعد از خوردن یا نوشیدن کربوهیدرات یا آب‌میوه اسیدی حدود ۳۰ دقیقه طول می‌کشد.

از آنجا که بزاق از دهان شما محافظت می کند ، داشتن دهان خشک نیز خطر ابتلا به حفره ها را افزایش می دهد. به همین دلیل است که نوشیدن آب کافی و جلوگیری از استعمال سیگار و تبخیر از اهمیت بالایی برخوردار است.

برای نشان دادن اثر فرکانس، سه نمودار زیر را در نظر بگیرید. این خط میزان اسید را در دهان نشان می‌دهد. دندان‌ها در زیر PH ۵.۵ (ناحیه قرمز)تجزیه می‌شوند. هنگامی که خط پایین‌تر از PH بحرانی ۵.۵ است، دندان‌ها خراب می‌شوند. تا زمانی که خط بالاتر از ۵.۵ است، دندان‌ها بهبود نمی‌یابند.

نمودارها را با هم مقایسه کنید و توجه کنید که چگونه میان وعده ها و خوردن غذا باعث می شود اسید در ناحیه حفره بحرانی فرو رود. کسی که فقط 3 بار در روز می خورد ، در مقایسه با کسی که تمام روز تنقلات می خورد، در معرض خطر حفره ها است. همانطور که مشاهده می کنید ، خوردن کربوهیدرات بیش از حد شما را از حفره ها محافظت نمی کند.

فقط وعده های غذایی ، حداقل زمان در منطقه RED. دندان سالم!

سطح اسیدها در دهان بعد از خوردن غذا

خطر حفره متوسط

میان وعده ها و وعده های غذایی ، زمان متوسط ​​در منطقه RED. دندانهای در معرض خطر.

سطح اسیدها در دهان بعد از خوردن غذا

خطر حفره بالا

تعداد زیادی تنقلات و وعده های غذایی ، وقت زیادی در منطقه RED. خطر حاملگی بالا.

 

پلاک و حفره ها

پلاک در خطر حفره نیز نقش دارد. پلاک اثرات اسید را ترکیب می کند. هرچه اسید روی دندانهای شما بیشتر شود ، دندانهای شما نرمتر می شوند تا زمانی که آسیب دائمی ایجاد شود. به همین دلیل است که حذف پلاک هر روز بسیار مهم است .

 

نشان داده شده است که خمیر دندان محافظ کامل (Total Protection) pastadelcapitano در از بین بردن پلاک  موثرتر است و این منجر به کاهش خطر حفره می شود. به عنوان یک مزیت ، استفاده از خمیر دندان محافظ کاملر بلافاصله بعد از خوردن غذا باعث خنثی کردن اسید موجود در دهان می شود زیرا اسید را دور می کند (چیزی نمی تواند در مقابل ان دوام بیاورد و با آن رقابت کند)!

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *